Det lønner seg å øke konverteringsfrekvensen på nettstedet ditt. Det er en kunst å konverterings-optimalisere et nettsted for mest mulig effekt, fordi det ligger mye forarbeid til grunn, ved å teste ulike versjoner av nettstedet ditt, før varige forandringer settes i spill.
Konverteringsfrekvensen på nettstedet ditt er dirkete forbundet med antall salg/registreringer du får, og da er det lurt å optimalisere siden din for best mulig konverteringsfrekvens!
5. Legg ved uttalelser fra kunder
Ikke bruk åpenbart falske uttalelser som:
«Jeg elsker dette produktet og kommer tilbake igjen og igjen» – Bjarne, Oslo
Falske anmeldelser av produktene dine gjør at du fremstår som utroverdig og kundene mister tillitt til deg. Produktanmeldelser bør vises med fullt navn og – om mulig – med bilder av kundene. Og de bør være relevante for nettstedet ditt. Det gjør at de positive uttalelsene forbindes med nettstedet ditt.
Ha uttalelser fra kunder som er unike for deg og det du har å tilby!
6. Skill deg ut i mengden
Hva er det du har å tilby, som skiller deg fra konkurrentene dine? Hva er det lille ekstra du kan tilby? Vis dette i alle markedsføringskanalene du bruker, inkludert nettstedet ditt.
7. Vis hva andre tenker om deg
Har du noen gode anmeldelser på TrustPilot, vg.no eller andre steder, er det viktig å vise dette med linker til anmeldelsene/artiklene eller ved å ha seksjon på siden som viser dette tydelig. Det er et kvalitetsstempel og gir nettstedet ditt troverdighet.
8. Ha fokus på sikkerhet
Det koster penger å ha sikkerhetsløsninger på nettstedet og å kjøre transaksjoner gjennom en tredje-parts løsning, men det reduserer utrygghet og kundene vet at alle personlige opplysninger er sikret.
9. Tilby kundekontakt gjennom en chatte-løsning
En chatte-løsning på nettstedet ditt er billigere å drifte enn tradisjonelle kanaler, og kan gi deg mer-salg av produktene dine. Du når ut til kundene dine kjapt og enkelt, og minker terskelen for å kontakte deg.
10. Bruk relevante bilder
Alle bildene på nettstedet ditt er der for et formål, øke konverteringsfrekvensen din. Hvis du kun bruker de for å bryte monotonien i en tekst, er de ikke brukt riktig.
Et bilde kan klargjøre hva du har å tilby, og forteller dine besøkende alt om produktet ditt – med en gang!
11. Gi kundene dine en prisgaranti
Ingen vil sitte igjen med en følelse av at det finnes et bedre tilbud der ute. Gi kundene dine en trygghet ved å tilby dem den beste prisen. Om mulig, kan du sammenligne pris med konkurrentene dine.
Det er viktig at det ikke er for mange handlingsoppfordringer på èn og samme side. Ideelt sett, er det best med bare èn handlingsoppfordring på samme nettside. For mange valg kan forvirre og i ytterste konsekvens redusere konverteringsfrekvensen din.
Uansett hvilke metoder du bruker for å øke salg og konverteringsfrekvens, bunner alt ned i relevans, tydelighet, så få distraksjoner som mulig, økt trygghet og at du oppfordrer til handling her og nå. Har du alt dette på plass er du godt i gang!