En økt konverteringsfrekvens viser seg direkte på bunnlinjen din. Vi ser på noen av de mest vanlige – og effektive – metodene for å konverteringsoptimalisere et nettsted.
Det kan være skremmende å gjøre forandringer på en nettside som allerede får trafikk, men det vil lønne seg hvis du sliter med å konvertere trafikken du allerede har til faktiske salg, eller hvis du vil øke konverteringsfrekvensen.
12. Handlingsoppfordringen din
I stedet for «registrer deg her», «send inn» eller «lik dette», kan du fortelle dine besøkende hva de kan forvente skjer på neste steg i prosessen.
Ofte, kan det hjelpe å legge vekt på fordelene, for eksempel, «kom i gang!», «bli medlem her» eller «få 50% rabatt nå!».
13. Plasser handlingsoppfordringen i øverste halvdel av nettsiden din
Ved å ha en lett forståelig handlingsoppfordring, som er lett å få øye på og tydelig viser hva den leder til, kan du øke klikkfrekvensen din betraktelig.
14. Forklaringsvideoer – en sikker vinner!
En forklaringsvideo kan gjøre underverker, og de er overalt for tiden. Vis hvordan produktet ditt fungerer eller lag en instruksjonsvideo hvis du tilbyr en komplisert tjeneste. Videoer tilbyr ufattelig mange måter å forbedre konverteringsfrekvensen din.
Bruk videoer som varer 60-180 sekunder, fordi seere er utålmodige, og det er en hel vitenskap bak forklaringsvideoer. En godt laget forklaringsvideo er nesten et must, hvis du vil vise deg som en seriøs aktør – nesten uansett segment du opererer i!
15. Ha tydelige overskrifter!
Overskrifter er det brukere filtrerer gjennom før de bestemmer seg for å lese videre. En klar og tydelig overskrift på forsiden din, kan få brukere til å bli nysgjerrige, eller kommunisere hva brukere finner på siden din.
16. Tidsbegrensede tilbud
Tilby tidsbegrensede tilbud og gi dine besøkende en grunn til å handle nå – og ikke i morgen.
17. Kontaktinformasjon med store bokstaver
Hvis du vil ha kontakt med kundene er, det viktig at de ser kontaktinformasjonen din med en gang. Det gir bedriften din troverdighet og kundene dine vet at du er lett tilgjengelig, om det skulle være behov for å kontakte deg.
18. Bruk grafiske elementer ikke tekst
Tekst-linker forsvinner ofte sammen med resten av teksten, og er vanskelige å få øye på. Plasser heller en stor og tydelig klikk-knapp på nettsiden. Det skal ikke være noen tvil om hvor en potensiell kunde skal klikke, for å bestille en vare.
19. Det magiske ordet “gratis!”
Ordet “gratis” får det til å svirre I hodet på den gjennomsnittlige nettsurfer. Det har gjort underverker for mange andre, og det kan være verdt et forsøk!
20. Tilfør en ekstra verdi til det du selger
Så lenge den forventede verdien av det du har å tilby, ikke er større en det du vil ha fra dine besøkende, er det vanskelig å konvertere dem til kunder. En god måte å gjøre dette på, er å tilby ekstra fordeler i det du tilbyr. Det må være tydelig hva besøkende har å tjene på å bli en kunde hos deg.
Til slutt: Få en ekspert til å gjøre jobben for deg. Riktig forarbeid, med dataanalyser og A/B-testing, kan gi deg det konkurransefortrinnet du trenger for å vokse. Endringer på et nettsted, som fungerer, bør gjøres forsiktig og bare av eksperter på området!