Konverteringsoptimalisering er kunsten å tilpasse nettstedet ditt, gjennom blant annet statistisk avgjørende testing, for best mulig konverteringsfrekvens. Må ikke forveksles med søkemotoroptimalisering, som er å få best mulig rangering i søkemotorer. Forskjellen er, at med konverteringsoptimalisering vil du imponere mennesker, i stedet for edderkopper. Metodene kan selvfølgelig kombineres med riktig tilnærming, slik at du optimaliserer for søkeord som har større sannsynlighet for å konvertere (all søketrafikk er ikke lik).
Her ser vi på 10 gode grunner til at du burde bruke konverteringsoptimalisering:
1. Det er alltid rom for forbedring
Uansett hvor bra design du har på nettstedet ditt eller hvor mange besøkende du konverterer til brukere, vil det være potensiale for forbedring og du kan gjøre konverterings-prosessen lettere og mindre smertefull for dem – noe som leder til bedre resultater for deg!
2. Betalt markedsføring blir bare dyrere og mer konkurranseutsatt
«Mye vil ha mer og fanden vil ha fler» heter det, og å bruke mer er ikke svaret, spesielt hvis det er noen punkter i konverteringen din du trenger å adressere. Konverteringsoptimalisering fungerer best med de data du allerede har, slik at du kan identifisere hva du trenger å optimere. Det er ingen vits i å bruke masse penger på markedsføring, hvis du ikke vet hvordan du kan konvertere mest mulig besøkende til kunder!
3. Optimering handler om å få flere av de kundene du vil ha
Konverteringsoptimalisering handler ikke om å konvertere hvem som helst. Du vil helst ha de kundene som elsker produktet ditt og vil hjelpe deg i markedsføringen av det ved, å fortelle alle om det og hvor fantastisk bedriften din er.
4. Det er så godt som gratis
CRO kapitaliserer på den trafikken du allerede har. Dette betyr at du ikke behøver å bruke penger på å få flere besøkende til nettstedet ditt, men alt du trenger er å konvertere besøk når de først er der. Å optimere nettstedet, for å konvertere mest mulig besøk til kunder og brukere, vil vises seg på bunnlinjen din, og det å konvertere besøkende du allerede har er mer kosteffektivt enn å tiltrekke nye besøkende.
5. Det senker kostnadene du har med å få nye kunder
Hvis du fordobler konverteringsfrekvensen, vil du halvere kostnadene dine til å få nye kunder, eller hvor mye hver nye kunde koster deg. Det gir også en ekstra sirkel-effekt, siden nye kunder ofte forteller vennekretsen sin om nye innkjøp!
6. CRO øker overskuddet ditt
Hvor mye du tjener per salg er nært knyttet opp til konverteringsfrekvensen du har på nettstedet ditt. Siden du ikke betaler noe mere for å få konverterte kunder (ved hjelp av dyr markedsføring), vil overskuddet ditt øke deretter. Dette vil vise seg direkte på bunnlinjen din!
7. Du får flere penger til å anskaffe nye brukere
Mer overskudd betyr ekstra penger til å anskaffe nye brukere (pluss at du allerede vet hvor du skal bruke pengene, fordi vet hvilke kanaler som tiltrekker de brukerne som elsker produktet ditt!)