Hva er konverteringsoptimalisering?
Et nettsted kan få aldri så mye trafikk, men det hjelper lite på inntjeningen hvis du har en lav konverteringsfrekvens. Faktisk, vil du se det direkte på bunnlinjen, at en liten endring i konverteringsfrekvensen (noen få prosent) kan bety tusenvis av kroner i potensiell inntjening – Uten å bruke penger på reklame!
Konverteringsoptimalisering er å optimalisere elementene på et nettsted for å få flest mulig kunder ut av de besøkende. Ofte, kan små endringer i handlingsoppfordringens utseende, plassering og landingsside. Den mest vanlige måten å gjøre dette på er å utføre forskjellige tester, for å avgjøre hva som fungerer best for akkurat ditt kunde-segment, og kontrollert få en økning i konverteringsfrekvensen.
Konverteringsfrekvensen viser deg hvor mange av de besøkende på ditt nettsted som faktisk gjør noen handlinger på siden. Disse handlingene kan variere, alt etter hvilken nisje du opererer med, og kan inkludere alt fra å gjøre enkelt registrering på et nyhetsbrev eller å kjøpe noe. Uansett hvilken bransje du er i: En konverteringsoptimalisering hjelpe deg med å nå målet ditt!
Ja, det fungerer
Markedsanalyser har alltid vært en viktig del av å øke inntjeningen til bedrifter. Konverteringsoptimalisering gjør mye av den samme jobben, hvor du ser hva som «trigger» besøkende til å velge akkurat deg i stedet for konkurrenten din.
Ofte, kan det være lurt å minimere risikoen ved å gjøre der de store forandringene og heller foreta kontrollerte forandringer på nettstedet. Konverteringsoptimalisering gir deg de riktige verktøyene til å oppnå de beste resultatene med en minimal risiko.
Ved å foreta A/B-testing, som er å teste forskjellige versjoner av for eksempel designet på en landingsside, kan du se hvilke elementer som fungerer best, uten å ta risikoen ved å foreta et redesign av nettstedet ditt og se at du mister helt grepet på kundemassen.
Et naturlig steg videre
Har du et nettsted som ser fint ut og har de kuleste funksjonene, hjelper det deg lite hvis ingen tar de i bruk. Det er en hel vitenskap bak konverteringsoptimalisering, for på smartest mulig måte, få dine besøkende til å ta i bruk det du har å tilby.
Hvert nettsted trenger en skreddersydd strategi, fordi alle besøksgrupper har forskjellige behov og handlingsmønster, og en godt utført konverteringsoptimalisering kan løfte din bedrift til nye høyder. Har du ikke allerede vurdert konverteringsoptimalisering på ditt nettsted, er det nå du skal handle! Du har alt å tjene på det.