I dag finner de fleste selskaper nye kunder på digitale plattformer og bedriftens nettside har blitt en svært verdifullt ressurs. Allikevel er det mange som tror det er tilstrekkelig med kun en tilstedeværelse på nett. Dette betyr i praksis at de har en nettside med kontaktopplysninger og litt generell informasjon om bedriftens virksomhet. Her kan man fort gå glipp av både inntekter og nye kundeforhold, nettsiden din bør nemlig være en aktiv del av både markedsføringsstrategien og presentasjonen av selskapet ditt.
Nettsiden som kundemagnet
Uansett om en forbruker er på jakt etter ny bil, rørlegger eller strømabonnement vil de aller fleste gjøre et Google søk som utgangspunkt. Her spiller nettsiden din en viktig rolle, en godt etablert nettside vil havne høyt på et Google søk og øke sannsynligheten for at vedkommende klikker seg inn på nettopp din nettside. Men for at Google skal fortsette å promotere nettsiden din er det viktig at den holder seg aktiv. Derfor har vi samlet noen strategier du kan benytte for å opprettholde trafikken på nettsiden din, samtidig som du kan tjene noen kroner ekstra til selskapet.
Innholdsmarkedsføring som en del av strategien
En av de mest populære og effektive markedsføringsstrategiene på nett er content marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk. Dette er en enkel strategi der man gir forbrukeren nyttig informasjon knyttet til egen virksomhet. Spesielt i bransjer med stor konkurranse vil innholdsmarkedsføring være en nyttig fordel. Som et eksempel på hvordan innholdsmarkedsføring kan nyttiggjøres på en enkel måte skal vi se nærmere på https://www.storspiller.com/. Selskapet tilbyr poker og kasinospill på nett i en bransje som er svært konkurransepreget.
Som en del av sin strategi har selskapet derfor produsert en rekke innlegg, nyheter og veiledninger som publiseres på nett. Disse inneholder nyttig informasjon for nye spillere og dekker ofte spørsmål man Googler, inkludert hvordan overføre penger, hvordan spille poker på nett, introduksjoner til forskjellige spill og en egen casino ordliste. Fordelen er at når nye spillere klikker seg inn på disse sakene, vil de automatisk føres videre til Storspiller sin nettside og se utvalget de kan tilby sine kunder. Dermed brukes nettsiden som en kundemagnet ved å tilby nyttige opplysninger som kundeleads.
Øk inntekten på nett med affiliate marketing
Har du en nettside som allerede får en del trafikk kan det være mulig å tjene penger på denne trafikken. Her kommer affiliate marketing inn i bildet. En rekke byråer og selskaper tilbyr nemlig provisjon til selskaper og nettsider som kan generere trafikk til deres produkter. Særlig for selskaper som aktivt benytter seg av tjenester eller faste samarbeidspartnere kan en slik løsning være utmerket. En god huskeregel er at man promoterer produkter og tjenester som er indirekte relatert til det produktet man selv selger. Da er det økt sannsynlighet for at kunden også er på utkikk etter nettopp dette og handler gjennom din samarbeidspartner. Tilsvarende kan du benytte deg av et lignende program for å gjøre det attraktivt for andre å promotere dine produkter og tjenester på sine nettsider.