Konverteringsoptimalisering kan gjøre underverker for nettstedet ditt. Det kan lønne seg gjøre relativt små endringer for å øke konverteringsfrekvensen. Små endringer kan gi deg store resultater og vi skal se på noen av mulighetene som er helt vanlige grep når vi gjør en konverteringsoptimalisering av et nettsted.
Disse grepene for å optimalisere er helt vanlige og det er bevist at de gir resultater. Når det er nevnt, er det ikke sikkert de fungerer for absolutt alle, siden alle nettsteder har en unik brukergruppe, og resultatene kan være uforutsigbare. Handlingsoppfordringer (CTA – Call to Action) er utrolig viktige elementer å ha på nettstedet ditt, fordi det det er disse som konverterer dine besøk til kunder og brukere.
Uansett hvilke forandringer som skal skje på nettstedet ditt bør A/B-testes, for å se hvordan en forandring påvirker publikummet ditt. Dette vil luke ut de forandringene som har en negativ effekt, og du sitter igjen med et nettsted som er optimalisert for å konvertere mest mulig av trafikken inn til nettstedet ditt, slik at de blir brukere eller kunder – og konverteringsfrekvensen din øker!
Under er det 20 måter å konverteringsoptimalisere for å få mest mulig salg, leads og profitt ut av nettstedet ditt.
1. Ha færrest mulig felt i skjemaer
Få vekk unødvendige felt i skjemaer. Gjør skjemaet så enkelt som mulig, slik at sannsynligheten er større for at potensielle kunder går gjennom hele prosessen med å fylle det ut.
Spør deg selv – trenger du virkelig utfyllende bedriftsinformasjon som navn, postnummer, org.nr, bekreftelse av mailadresse/passord osv.?
2. Bruk fargekontraster til handlingsoppfordringen
Hvordan farger påvirker handlingene våre er en vitenskap i seg selv. Butikker og salgsbedrifter har brukt det i en årrekke, men det gjelder også på nettsider. Alt handler om den fargen som står seg best i forhold til bakgrunnen på nettsiden din. Å endre fargen på handlingsoppfordringen din, for eksempel fra grønn til rød, kan gjøre store utslag på konverteringsfrekvensen din.
Bruk en farge som ikke brukes på resten av siden. Dette gjør at handlingsoppfordringen din stikker seg ut og tiltrekker oppmerksomhet.
3. Fjern automatiske bildekaruseller
Det ser kult ut, men det påvirker konverteringsfrekvensen din negativt. Bildekaruseller tillater ikke brukeren å utforske siden i sitt eget tempo.
Du kan bytte ut bildekarusellene med et statisk tilbud som er lønnsomt for brukeren. Det gir en mer oversiktlig nettside som tilbyr det brukeren er ute etter – produktet/tjenesten din.
4. Slutt med arkivfotografier
Fordelen med arkivfotografier er den høye kvaliteten – men det stopper der. Bildene ser falske ut og reduserer troverdigheten til nettstedet ditt. Hele hensikten med et nettsted er ikke nødvendigvis å se pen ut, men å oppnå noen målsetninger.
Folk liker å forholde seg til mennesker, ikke nettsteder. Prøv å bruke virkelige mennesker på din nettside. i stedet for, kjedelige og generiske bilder, eller modeller. Bilder av dine medarbeidere eller studio-fotografier av produktene dine oser av kvalitet, og gjør at du fremstår som en seriøs aktør. Det koster litt ekstra, men det er en god byttehandel hvis du øker konverteringsfrekvensen.