Innholdet pÃ¥ siden avgjør om brukere fÃ¥r en nytteverdi av Ã¥ være pÃ¥ nettstedet ditt. Førsteinntrykket derimot, avgjør om de overhodet vil gÃ¥ inn pÃ¥ siden din – og hvis de gjør det – om de vil fortsette Ã¥ være der eller gÃ¥ til et annet nettsted. NÃ¥r de først er pÃ¥ siden din og føler seg trygge pÃ¥ at du tilbyr det de er ute etter (følelser er en veldig undervurdert faktor), kan du tenke pÃ¥ Ã¥ konvertere brukere til kunder (CRO) -men det er en helt annen historie. For Ã¥ hanke inn brukere som blir pÃ¥ nettstedet ditt, bør du ha en nettside som er (lyn)rask og ha lenker til relevant innhold innenfor nettstedet, slik at de lett kan navigere rundt – Utrolig viktig for at søkemotorene kan se hva som er relevant for siden din.
Hvor raskt siden laster og avvisningsfrekvens
Hvis du har en treg nettside, vil brukere gÃ¥ videre med en gang og det liker ikke søkemotorene. Det tar ikke mange sekunder før en bruker vil gÃ¥ videre til en annen nettside. Innledningsvis vet vi allerede at det tar sÃ¥ lite som 5 sekunder før den gjennomsnittlige bruker vil gÃ¥ vekk fra siden, hvis den ikke er lastet inn før det, men nÃ¥r brukeren først er pÃ¥ siden vil den – igjen – bruke rundt 8 sekunder før den bestemmer seg for om nettstedet er relevant eller ikke.
Ja, nettsurfere er kresne!
Dette vil vise seg direkte på avvisningsfrekvensen din (altså, hvor mange som klikker seg videre fra landingssiden og videre til et annet sted på nettstedet). En lav avvisningsfrekvens (40% eller lavere) vil vise at nettstedet er godt optimert og har en viss appell til de besøkende. Da er det sannsynlig at nettstedet er relevant og intuitivt for brukeren. Har du en høy avvisningsfrekvens (80% eller høyere), er det noe som er riv ruskende galt, og du bør ta noen straks-grep for å snu trenden.
At hastigheten på nettstedet er høy, blir mer og mer viktig, noe søkemotorene (og spesielt Google) selv sier. Derfor påvirker det rangeringen din også!
Ankertekster
Ankertekst er klikkbar tekst som vi ser i innholdet på et nettsted, og når vi klikker på det vi vil bli omdirigert til en annen side. En av de viktigste faktorene for å optimere en nettside best mulig, er ankertekst, fordi det viser søkemotorene hvor relevant siden er for de søkeordene den vil rangere på. Søkemotorer vil se elementer som meta-tittel, overskrifter, omkringliggende tekst og ankertekst. Det viser at nettstedet er relevant. Derfor bør ankertekst inneholde målrettede søkeord for å rangere i søkemotorene.