Alle nettsteder har en eller annen form for innhold på siden, i en eller annen form. Kvaliteten på innholdet og hva det tilbyr brukeren avgjør om du er relevant og aktuell. Er du det, vil du se at søkemotorene premierer deg med høyere rangering. Mye av ideen bak onsite SEO har sitt omdreiningspunkt rundt innholdet, så her er det bare å følge med!
Innhold på nettstedet
Selve innholdet på nettstedet teller veldig mye for hvor høy grad av optimalisering du kan oppnå. Kvalitet og særpreg bør være i fokus, slik at du stikker deg ut mengden. Er du i en veldig kompetitiv nisje, kan kvalitet være det som skiller mellom suksess og fiasko. Husk: Kvalitet – ikke kvantitet – er alltid en sikker vinner. Alt av innlegg og annet innhold bør være unikt – ideelt sett ikke publisert noen andre steder – og ha en nytteverdi for leseren. Engasjerende innhold, og titler som fanger interesse, vil gjøre nettstedet ditt interessant for brukere og (minst like viktig) andre web-redaktører vil linke til deg.
Innholdet på en side er hva brukere kommer for å se og er derfor svært viktig for søkemotorene. Derfor er det viktig å skape innhold av god kvalitet. Så hva er det som er kvalitets-innhold? Hvis vi ser det fra et onsite SEO-perspektiv, vil kvalitets-innhold alltid kunne innfri en etterspørsel og må kunne kobles sammen med det andre innholdet på nettstedet.
Og koblet innhold…
Akkurat som på verdens markeder, er informasjon påvirket av tilbud og etterspørsel. Det beste innholdet er det som gjør den beste jobben med å levere til den største etterspørselen. Det kan være en video, et bilde, en lyd eller tekst, men det må levere en nytteverdi for å bli vurdert som godt innhold.
Fra et onsite SEO-perspektiv, er det ingen forskjell mellom det beste og verste innholdet i verdensveven hvis det ikke kobles sammen. Hvis ingen linker til det, vil det være svært usannsynlig at det blir fanget opp av søkemotorer og det vil ikke drives trafikk til det gitte nettstedet. Dessverre skjer dette mye oftere enn man skulle tro.
Innhold som ikke leverer et minimum av kvalitet, eller ikke kan kobles sammen, ser dårlig ut i øynene til søkemotorene og mest sannsynlig menneskene som leser det også.
Mediefiler
En annen viktig faktor er mediefiler. Dette er relevante bilder og videoer, som vises på nettstedet ditt. Mediefiler vil (brukt riktig) gi et positivt tilleggs-inntrykk av innholdet, og relevansen av bilder og videoer kan forsterke søkemotorenes vurdering av nettsiden. Disse filene skal være riktig satt inn med Alt-tekst som er relevante for søkeordet du vil rangere på.
Alt-tekst (alternativ tekst) er et ord eller en setning, som forteller brukere om emne eller innhold i et bilde.