Det er i utgangspunktet to former for søkeordoptimalisering, på nettsiden (onsite seo) og utenfor nettsiden (offsite seo).
Som eier av et nettsted, er det viktig at du vet hvor grensen ligger mellom disse to formene for optimalisering, fordi det krever ulik tilnærming. Så kommer spørsmålet: Hvilken av de to måtene å drive SEO på bør du prioritere først? Egentlig er det viktig å gjøre begge deler, siden hver av dem vil bidra til totalregnskapet og derfor bør du være bevisst på dette i din SEO-strategi.
Det er mange tall i omløp, men hvis vi sier at onsite SEO teller inn 1/3 på hvordan du rangerer i søkemotorene, er vi ikke så langt unna sannheten. SEO onsite og offsite, er begge viktige metoder for å oppnå best mulig utbytte av søkemotoroptimalisering. Høy rangering i SERP (søkemotorresultater) kan gi deg mere relevant trafikk, noe som er avgjørende for bedre konvertering, økt salg og inntekter.
Start alltid med onsite SEO fra den spede begynnelse
Vil du være en seriøs motstand mot alle andre aktører der ute, er det viktig at selve nettstedet ditt er optimert for best mulig brukeropplevelse. Dette får du best ved å ha et nettsted som:
- Er lett å navigere i (det skal maks være 3 klikk fra forsiden din til hvilken som helst landingsside på nettstedet ditt).
- Laster inn så raskt som mulig (de fleste nettbrukere i dag har ikke tålmodighet til å vente i sparsommelige 5-fem sekunder!).
- Har et intuitivt brukergrensesnitt (besøkende kan navigere rundt på siden din enkelt og det er opplagt hvordan de gjør det).
- Er kodet slik at søkemotorene lettere kan indeksere nettstedet ditt.
Det kan være litt uoversiktlig å vite hvor du skal begynne, spesielt hvis søkeordsoptimalisering er helt nytt for deg. Derfor har vi listet opp de viktigste faktorene for å oppnå en god plassering i søkemotorene med fokus på onsite SEO. Ha i bakhodet at alle nettsteder er unike og krever – hver især – en unik tilnærming!
Først, forskjellen:
Der onsite SEO tar for seg alt av optimering som foregår på selve nettstedet, er offsite SEO å få lenker som peker inn mot nettstedet ditt, bygge opp et godt omdømme og synlighet på sosiale medier. De viktigste punktene er ikke så tallrike som i den interne optimeringen, men de krever nok mer tid og krefter. Derfor er det enda viktigere å få alt på plass – helst fra begynnelsen – slik at du kan fokusere på å bygge relasjoner over tid, og du slipper den slitsomme prosessen med å endre strukturen på nettstedet ditt og kode alt på nytt (uten å skulle påvirke de koblingene du måtte ha) i ettertid.
Det er bedre å være i forkant enn etterpåklok!