Søkeordoptimalisering er i vinden. Google anbefaler det og «Alle» gjør det. Men hva er det egentlig, og er det noe for deg?
Dette er andre del i en artikkel serie som prøver å forklare hva SEO er så godt som mulig. I DEL1 tar vi for oss hva SEO handler om innledningsvis og presenterer en liste over de viktigste punktene. Vi forklarer først hvorfor det er viktig med innhold, og denne artikkelen er en fortsettelse av den listen.
Responsiv nettside
En responsiv nettside sørger for at nettsiden kan vises på alle plattformer, som nettbrett, bærbare datamaskiner, smarttelefoner osv. Det gjør at siden vises korrekt og at det ikke går utover brukeropplevelsen. Dette punktet blir mer og mer viktig, siden flere brukere går over til smarttelefoner når de surfer, i stedet for å bruke en datamaskin, eller de bruker en kombinasjon av disse. Faktisk, blir smarttelefonen brukt så mye at det nesten overgår datamaskinen målt i timer av daglig bruk.
Autorative linker
Med autorative linker menes at sider som har mange linker inn mest sannsynlig er av stor nytteverdi for brukere. På den annen side, hvis en autorativ nettside linker til deg, er det fordi din nettside er relevant. Enkelt og greit. Alle monner drar, så hvis du får linker inn fra hvemsomhelst vil det hjelpe, men det er bedre å få en link fra www.VG.no enn det er å få linker inn fra www.Asbjørns-mekaniske-verksted.net, hvis du driver en nyhetsblogg, for eksempel. Å bygge linker er en stor del av SEO-optimeringen – Og det tar tid!
Hvor raskt siden laster
Det er fristende å legge inn alt mulig av dippedutter på nettsiden din, som drøssevis av plugins, videoer og RSS-feeds. Problemet er bare det at det går utover hastigheten. Hvis en bruker må vente flere minutter på at en nettside lastes, er de garantert gått videre til et annet søkeresultat for lenge siden. Det vet søkemotorene godt, og derfor vil nettsiden bli straffet i rangeringen hvis du har en treg nettside. Hvis siden er dårlig kodet, vil du også oppleve at siden blir treg. Det er tidkrevende og unødvendig å måtte fikse dette når siden er godt etablert og «up & running» – Det lønner seg å tenke SEO fra start!
Brukervennlighet
Hvor lett det er å navigere og finne frem på nettsiden din, er utrolig viktig. Dette kan du få til ved å ha en oversiktlig og intuitiv meny for eksempel. I hovedregel kan vi si at det skal ta maks 3 klikk fra du er på hovedsiden til alle underordnede sider på nettsiden. Det sørger for at brukeren lett kan finne det den søker etter og navigere seg fram til det. Du kan gi et «sitemap» (en oversikt over alle sidene dine) til søkemotorene, så de har lettere for å indeksere siden din og kan rangere den.
Edderkopper: «Crawlers», «søkeroboter» eller «edderkopper» – kjært barn har mange navn. Dette er en automatisert programvare som systematisk surfer gjennom alle nettsider (som vil bli funnet) og indekserer de for bruk i søkemotorene.