Søkeordoptimalisering er i vinden. Google anbefaler det og «Alle» gjør det. Men hva er det egentlig, og er det noe for deg?
I denne artikkelserien i 5 deler har vi prøvd å forklare deg hva SEO er og hvorfor det er viktig for deg. Vi har prøvd å dekke over de viktigste punktene, men søkeordoptimering er en vitenskap i seg selv, og vi klarer ikke å dekke over alt. I denne siste delen, vil vi ta med noen av de uttrykkene og faktorene som samlet sett er vel så viktig som det vi har dekket over i de andre delene av denne artikkelserien.
“White-Hat SEO” og “Black-Hat SEO”
«White Hat SEO»: Dette er en metode innen søkeordsoptimering hvor du bygger relevante linker fra nettsider som søkemotorene har tillit til, bygger opp nettsiden din med innhold som er unikt og relevant og ikke bruker spam-metoder for å fremme nettsiden din i søkeresultatene. Noen ganger kan du bli utsatt for spam-angrep eller annet som du ikke har kontroll over og du kan bli straffet i Google for det. Det er sjeldent, men det skjer og da kan du kontakte Google og krysse fingrene for at de har tillit til deg.
«Black Hat SEO»: Denne metoden er beryktet og skygget som pesten, men noen faller allikevel for fristelsen. Når denne metoden tas i bruk, er det gjerne ved hjelp av å «spinne» artikler, hvor en tekst kan brukes om og om igjen ved å bytte om på ordene i den, linker fra hundrevis av sider kjøpes (og de er gjerne straffet av søkemotorene fra før av) og andre lyssky metoder brukes for å «spamme» siden din til toppen av søkeordsrangeringene. Denne metoden bør du unngå for enhver pris. IKKE TENK TANKEN ENGANG!
Oppsummering
Ok, da har vi kommet gjennom de viktigste punktene innenfor søkeordsoptimering. Så for å oppsummere kan vi si: SEO handler om innholdet på nettsiden din skal være av en nytteverdi for en potensiell bruker. For å finne fram til nettsiden din vil brukeren søke etter deg gjennom søkemotorer, som rangerer søkeresultatene blant annet basert på relevans, brukervennlighet, rensponsivt design og hvem som linker til nettsiden. Og det er ingen snarveier!
Annet
Denne artikkelserien har ikke skummet overflaten engang når det kommer til hele spekteret av SEO, det er mye mye mer, men det har (forhåpentligvis) dekket over de viktigste punktene. Det er flere relevante uttrykk og faktorer som er relevante. Her er noen:
Intern linking
Det er ofte snakk om at eksterne linker er viktige, men interne linker er også en bidragsytende faktor for å få søkemotorene til å like deg. Interne linker kan brukes til å peke mot den destinasjonssiden so er viktigst for deg og nettsiden din.
SERP
«Search Engine Results Page». Dette er siden hvor søkerresultat vises. Søkeresultatene vises gjerne med meta-beskrivelser.
Meta-beskrivelser og titler: Meta-beskrivelser er en liten tekst som står under søkeresultatene og gir en kort beskrivelse av hva landingssiden handler om/inneholder. Meta-beskrivelser vil ikke nødvendigvis øke rangeringen din i SERP, men den kan øke sannsynligheten for at en potensiell bruker klikker seg inn på siden din. Titler er kodede overskrifter som viser edderkoppene hvilke overskrifter som er viktigst for siden din. De kodes som regel gjennom HTML ved å bruke h1-tagger. Eksempel:
Hovedtittel
Undertittel
Bilder
Bilder er viktig! Mange glemmer å ta med alt-attributtet når de laster opp bilder til nettsiden, men dette er definitivt noe du ikke bør overse fordi Google ikke kan «se» bildene, men kan «lese» alt-teksten. Ved å beskrive bildet i alt-tekst så nøyaktig som mulig vil det øke sjansene for at bildene vises i Googles bildesøk.
Domenenavn
Hvor viktig domenenavnet vil være for å rangere i søkeresultatene, er diskutabelt, men det skader ikke å ha et domenenavn som er intuitivt for brukeren i forhold til det du har å tilby. Det er bedre å ha en nettside som heter «håndverker-som-er-billig.no» enn «44Hxd.Travel.Com» hvis du tilbyr håndverks-tjenester, men det er selvfølgelig en smakssak. Noen vil også mene at det er viktig å ha et relevant domenenavn for de søkeordene du vil vinne for å bli sett i søkeresultatene. Det var viktig før, men det er som sagt diskutabelt i dag, og det kan være mere viktig for noen enn for andre.