Søkeordoptimalisering er i vinden. Google anbefaler det og «Alle» gjør det. Men hva er det egentlig, og er det noe for deg?
Denne artikkelen er en del av en serie i 5 deler som gjør et forsøk på å forklare alle de viktigste faktorene, innfallsvinklene, ord og uttrykk som er viktige innenfor SEO.
Alle vil at du skal bruke SEO
Både søkemotorene og potensielle brukere av nettsiden din vil at du skal bruke SEO, fordi det gjør at siden din vises i søkeresultater som er relevante for brukeren. Når det er sagt, er det viktig at nettsiden din har noe å tilby brukeren og det skal fremgå klart og tydelig med en gang, fordi brukere av internett i dag er veldig kresne og finner fort ut av om siden din er har en nytteverdi for dem. Søkemotorene er interessert i at brukeren skal fortsette å søke etter relevant innhold gjennom deres søkemotorer. Hvis de taper brukere, vil de tape penger, og ingen vil tape penger – ikke sant?
Ved at søkemotorene filtrerer ut resultater som ikke er relevant, vil kvaliteten på søkene øke og annonsekronene vil strømme inn. Det er vinn-vinn for alle parter. Det sikrer også at din nettside, som selvfølgelig er relevant for det du holder på med, ikke forsvinner i søkeresultatene under en haug av spam-sider, brukeren finner det den ute etter og vil fortsette å bruke søkemotoren igjen og igjen, fordi den gir de beste søkeresultatene.
Google!
Google: Den aller største søkemotoren der ute er over all tvil Google, men det finnes selvfølgelig mange andre slik som Bing (de er ganske store), Yahoo!, MSN og andre mindre store. Grunnen til at Google blir brukt som referanse hele tiden er at de rett og slett er størst med 90% av alle organiske søk gjennom deres søkemotor. I tillegg til det er de mestere i å filtrere ut relevante søk (i søkeresultatene ser vi bare en brøkdel av alle nettsidene som faktisk finnes der ut). De samarbeider også med webredaktører, ved å dele informasjon som gjør at du kan optimere nettsiden din mest mulig, og være mest mulig relevant i søkeresultatene. De bruker noen nøye utformede algoritmer – og de blir dyktigere for hver dag som går – til å finne frem de mest relevante søkeresultatene. Det lønner seg å spille på lag med Google.
Er det ingen snarveier?
Som i alle andre deler av livet er vi mennesker som regel utålmodige og tilbøyelige til å lete etter snarveier. Det gjelder også innenfor søkeordoptimering. Å joda, snarveier er det nok av! Det kalles «Black Hat SEO». Problemet er at de koster skjorta, vil gi deg høy rangering i kort tid og utestenger deg fra søkemotorene (Google spesielt) eller i hvert fall straffer deg lenge ved å rangere deg veldig lavt slik at ingen finner deg, og du sitter igjen med null og niks. Så nei, det er feil – Det finnes ingen snarveier. Den stuereine metoden å rangere siden sin på kalles «White Hat SEO». Google har gått ut og sagt at dette er den eneste metoden, som er godkjent av dem, for å rangere i søkeresultatene. Ja det tar tid men det er effektivt og du følger spillereglene.