Søkeordoptimalisering er i vinden. Google anbefaler det og «alle» gjør det. Men hva er det egentlig, og er det noe for deg?
SEO står for det engelske uttrykket «Search Engine Optimization» (Søkeordsoptimalisering på norsk) og er en teknikk som brukes for å få nettsiden din til å rangere høyere i søkemotorer (f.eks. Google), når du søker på visse kombinasjoner av ord. Helt enkelt handler det om at relevante nettsider skal være synlige for brukeren, slik at det blir enklere å finne relevante spesifikke artikler, tjenester og produkter. SEO kan øke antall besøk til nettsiden din – og kanskje til og med omsetningen din!
Det er viktig å understreke at å søkeordsoptimering tar tid – lang tid! Det er ikke et engangsforløp, men en prosess som foregår over tid, hvor du skal tenke SEO i alt du foretar deg. Det er ingen snarveier, fordi det vil bare bli straffet av søkemotorene (men det kommer vi tilbake til) og du vil få kortsiktige resultater. En nettside trenger tid til å utvikle seg, bygge relasjoner, ha en nytteverdi og bli en plattform for akkurat det du har å tilby. Sakte men sikkert vil du se at det lønner seg med SEO.
SEO-teknikker
Det er flere teknikker som brukes til søkeordoptimalisering. Den mest åpenbare er innholdet på siden din, hvor søkeordene (som du vil rangere på) blir presentert i gode og velskrevne artikler, produktanmeldelser, blogg-innlegg osv. SEO handler om mye mer enn som så, og det er godt dokumentert blant annet gjennom «Googles retningslinjer for webredaktører». Det er faktisk hundrevis av punkter som bidrar til å hjelpe søkemotorer med å rangere sider etter visse algoritmer, som skal sørge for at de mest relevante sidene rangerer høyest. De aller viktigste punktene som (og det er bevist) er med på å rangere en nettside høyt er:
- Innholdet på nettsiden.
- Hvor responsiv den er
- Hvor autorative linkene som peker mot nettsiden er.
- Hvor raskt siden laster.
- Brukervennlighet.
Innholdet på nettsiden
Her er det viktig å ha relevant innholds som gir brukeren en verdi. Det har ingenting å si om du har tonnevis med innhold, hvis det ikke har en nytteverdi for brukeren. Innholdet er det som trekker brukere til siden din, engasjerer, og helst får dem til å komme tilbake på et senere tidspunkt. Og med riktige handlingsoppfordringer kan de bli konvertert til kunder, eller de vil utføre en handling på siden din (men da er vi inne på konverteringsoptimalisering, og det er en annen historie). Det er de søkeordene som viser hva siden din kan tilby du helst vil rangere på (det er ingen vits i å rangere høyt på søkeordet «hvordan fungerer et kjøleskap» hvis du selger motorsykler), og for å få til dette er du nødt til å bruke søkeordoptimalisering. Det fungere på samme måte som du (mest sannsynlig) har gjort akkurat nå! Du har mest sannsynlig brukt en søkemotor for å finne ut av hva SEO egentlig er for noe ved å søke etter det og klikket deg videre inn på denne siden, og når du har lest så langt som dette, er det mest sannsynlig fordi du har fått en nytteverdi av denne artikkelen og det er intuitivt (forhåpentligvis) å finne fram til den informasjonen du søker etter. Det er akkurat slik SEO fungerer.
Konverteringsoptimalisering: Optimere en nettside med handlingsoppfordringer, som sikrer at du får en andel av besøkende på siden til å utføre noen spesielle handlinger som du optimerer for. Eksempler på dette er at brukeren konverteres til kunder ved å kjøpe noe, eller at brukeren laster ned en e-bok, klikker videre til en destinasjonsside eller for å se på en forklaringsvideo.