Allright, da vet vi hva onsite SEO er, hva søkemotorene ser på nettstedet ditt og sidene dine, og hva de viser i søkeresultatene. Vi vet også hvor viktig det er med innhold som engasjerer (krydret med mediafiler som er relevante), hva som er attraktivt å linke til, og at søkemotorer og brukere elsker en rask og responsiv nettside. Men nå skal vi kikke på hvordan du skal vise verden hva nettsiden din inneholder.
Interne linker og oppbygningen til URL’en viser søkemotorer, så vel som brukere, hvordan de kan navigere best mulig på nettstedet ditt. Et absolutt «must» hvis du virkelig vil ha full kontroll over din onsite søkeordsoptimering!
Interne linker
Skal den eksterne optimaliseringen kunne fungere perfekt, må den interne linkingen være på plass. Hver side på nettstedet ditt bør ideelt sett ha en link fra en annen side eller fra hovedsiden. Og den interne lenkestrukturen bør være feilfri, slik at besøkende raskt og enkelt vil finne de riktige sidene som er relevant for søket.
Interne linker peker til en annen side på det samme nettstedet og blir ofte brukt på hovedsiden, for å fortelle søkemotorene hvilke sider på nettstedet som er viktige (informasjons-hierarki), og for å fortelle brukere hvor de kan navigere til den informasjonen de er ute etter.
Søkemotorene indekserer et nettsted basert på den interne link-strukturen, for å finne alle sidene som eksisterer på nettstedet. På den måten kan de rangere sidenes relevans og finne relevant informasjon når de rangerer de ulike sidene på et nettsted. Mange gjør den feilen at de «skjuler» navigeringen på en måte som gjør at søkemotorene ikke kan indeksere nettstedet – Det er «bad for business», fordi du ikke kan rangere med sider ingen vet finnes.
Eventuelt kan du sende inn en «site-map» til søkemotorene, slik at de kjenner strukturen på forhånd og du slipper å risikere at edderkoppene ikke kan indeksere nettstedet ditt.
Edderkopper: Programmer søkemotorene bruker til å «reise» gjennom verdensveven og samle inn informasjon med, slik at de kan rangere nettsteder etter visse kriterier, basert på denne informasjonen.
URL
Smart og intern linking er bra for den indre strukturen – ingen tvil om det – men der interne linker peker rundt på nettstedet, vil et godt oppbygget kategori-hierarki være reflektert i nettadressene (eller URL’en).
Et godt eksempel på URL struktur:
http://e24.no/jobb/statoil/statoil-topp-kollapset-paa-3-000-meters-hoeyde-i-frankrike/ (helt vilkårlig artikkel fra e24.no. Det som er interessant er at du kan se hva det dreier seg om og under hvilken kategori artikkelen er relevant i – med en gang)
Denne nettadressen viser et tydelig hierarki av informasjonen på siden (Statoil i forbindelse med et jobbrelatert emne). Denne informasjonen blir brukt til å bestemme relevansen av en gitt nettside til søkemotorer. På grunn av hierarkiet, kan søkemotorene se at siden sannsynligvis ikke gjelder for alt som inkluderer Statoil generelt, men heller at det er i forbindelse med noe jobbrelatert. Dette gjør det til en ideell kandidat for søkeresultater relatert til «jobb og Statoil». All denne informasjonen er intuitiv uten at du må gå gjennom innholdet på siden.
Følgende er et dårlig eksempel på en URL struktur:
http://www.imdb.com/title/tt0111161/ (“The Shawshank Redemption” eller “Frihetens Regn” på norsk – Filmen med høyest rating på imdb – Fremgår ingen steder i URL’en!)
I motsetning til det første eksempelet, vil ikke denne nettadressen reflektere informasjons-hierarkiet til nettstedet. Søkemotorer kan se at den gitte siden gjelder titler (/ tittel /) og er på imdb-domenet, men kan ikke se hva siden handler om. Henvisningen til «tt0111161» antyder ikke noe som en nettsurfer er på utkikk etter. Dette betyr at informasjonen i nettadressen er av svært liten verdi for søkemotorer.
URL-strukturen er viktig fordi det hjelper søkemotorene med å forstå hvor relevant den gitte siden er. Det er også nyttig i forhold til ankertekst, fordi folk vil være mer tilbøyelige til å linke til sider med relevante ord eller setninger, hvis søkeordene er inkludert i nettadressen.
Da er vi ved veis ende…
Forhåpentligvis har du lært noe nytt, men det skal sies at det er mye mye mer som påvirker rangeringen din i søkemotorene. Her har vi bare listet opp de mest relevante faktorene.
Trenger du hjelp med å få i gang en onsite SEO-strategi og opprettholde den? Ta kontakt med oss her i onsite.no! Vi er eksperter med lang erfaring innen søkeordsoptimering og lover deg et resultat du kan leve med! Overlat jobben til oss, så kan du heller fokusere på det DU er ekspert på – Det vil vise seg på bunnlinjen din.
Da kan vi oppsummere – En ideelt optimalisert nettside bør ha styr på følgende:
• Vær hyper-relevant innenfor en nisje (vanligvis et produkt eller et tema)
• Inkludere emne i tittel-tag (overskrifter)
• URL bør inneholde aktuelt emne.
• Inkludere alt-tekst i medier
• Nevn søkeordene du vil rangere for flere ganger (også i ulike varianter) på det søkeordet du vil at siden skal rangere på.
• Tilby unikt kvalitets-innhold om et gitt emne/produkt (eller hva ellers nettstedet ditt tilbyr).
• Lenke tilbake til kategori-siden
• Lenke tilbake til underkategori-siden (hvis det er aktuelt)
• Link tilbake til hovedsiden eller «Hjem» (Vanligvis en bildelink som viser nettsidens logo øverst til venstre på en side)
Og mye mye mer..