Onsite SEO: Den interne optimeringen legger grunnlaget for hvor godt du vil rangere i søkemotorene i lang tid fremover. Ved å ha et godt strukturert og brukervennlig nettsted, som er tilrettelagt for alle plattformer, vil du se at det blir lettere å bygge relasjoner med andre, relevante, webredaktører og du vil oppleve at dine brukere får en god grunn til å komme tilbake.
De viktigste faktorene for å oppnå en god plassering i søkemotorene kan være:
Domenenavnet – kan være en faktor for onsite SEO
Domenenavnet i seg selv har ikke like stor relevans for selve søkemotorene som det hadde en gang i tiden. Dette ble spesielt relevant etter Googles EMD-oppdatering i 2012 (Exact Match Domain), som skulle hindre nettsider i å rangere kun på grunn av et treffende domenenavn. Det er likevel viktig av andre årsaker. Det kan være lurt å ha et domenenavn som er relatert til hva du har å tilby, fordi det gir nettstedet ditt en ekstra dimensjon av troverdighet og det kan hjelpe potensielle besøkende til raskt å avgjøre om du er relevant eller ikke.
Har du allerede et domenavn? Les videre, du skal ikke tenke så mye på dette.
Meta-beskrivelser og overskrifter/tittelkoder
Dette er en kort beskrivelse av hva nettstedet ditt handler om. Søkemotorer vil vise dette i søkeresultatene og bruker den til å beskrive nettstedet ditt. En god meta-beskrivelse kan være den avgjørende forskjellen for om brukere vil gå inn på nettstedet ditt eller ikke, og skal ikke undervurderes. Søkemotorene vil også bruke meta-beskrivelsen når de avgjør rangeringen din for bestemte søkeord. Derfor er det viktig å ha det fokus-søkeordet du vil rangere for med i meta-beskrivelsen.
Tittelkoder definerer overskriften til et dokument. Tittelkoder brukes ofte på søkemotorenes resultatsider (SERP) for å forhåndsvise deler av en gitt side, og er viktig både for onsite SEO og sosial deling.
Tittel-elementet til en nettside er ment å være en nøyaktig og konsis beskrivelse av innholdet på en side. Det er viktig for både brukeropplevelse og søkemotoroptimalisering, fordi det kun viser relevant, presis, informasjon og brukeren vil finne det den er ute etter.
Onsite SEO ligger i detaljene.
Det kan være slitsomt å skrive meta-beskrivelse og kode overskriftene riktig hver eneste gang noe publiseres. Men det betaler seg. Hver gang du blir vurdert av brukere i søkeresultatene, er det (som regel) nettopp disse elementene som avgjør om de vil gå inn på nettstedet ditt eller ikke. Gjør en like bra jobb hver gang. Sluntrer du unna vil det straffe seg i det lange løp!
Overlat heller jobben til oss, så får vi gjort jobben like bra – hver gang!
Les mer på OnsiteSEO – vårt eget nettsted om temaet.