Søkeordoptimalisering er i vinden. Google anbefaler det og «Alle» gjør det. Men hva er det egentlig, og er det noe for deg?
Denne artikkelen er en del av en artikkelserie hvor vi prøver å forklare teknikker, ord og uttrykk som er viktige innenfor søkeordoptimering. Forrige artikkel var en fortsettelse av de viktigste faktorene som spiller inn hvis du vil optimere nettsiden din til å rangere høyt i søkemotorene.
Kom i gang med SEO hurtigst mulig!
Det står i innledning at «alle» bruker SEO, og det er kanskje en overdrivelse. Det vi med sikkerhet kan si, er at alle som lykkes optimerer nettsiden sin for søkemotorer. Det gir mening, fordi en nettside kan se helt fantastisk ut, tilby det beste av det beste, være et grafisk drømmeland med blomster og gullepler som daler ned på skjermen – Men det nytter ingenting hvis ingen kan finne nettsiden – og bruke den!
Vi kan se på hele internett som en motorvei for enkelthetens skyld. På denne motorveien er det trafikkskilt som viser vei til flere avstikkere. Det søkeordsoptimering handler om, er å sette opp trafikkskilt som viser vei til akkurat DIN nettside, eller vi kaller det for organiske søk. Dette er til stor forskjell fra betalte søk, hvor søkemotorene legger ut trafikkskiltene for deg. Det du helst vil er å få organisk trafikk, fordi den er relevant for deg og koster ingenting.
Hvis du vil være en reell konkurrent til alle de andre nettsidene der ute, som er strømlinjeformet for å gi brukere en god og meningsfull opplevelse med en nytteverdi, er du nødt til å sette i gang med søkeordoptimalisering så raskt som mulig, fordi det kan ta lang tid (og mye arbeid) før du ser noen tydelige resultater. I siste ende vil det vise seg på bunnlinjen i regnskapet ditt, antall mennesker som støtter opp om saken du promoterer, antall nedlastninger av musikkalbumet ditt eller hva nettsiden din ellers handler om!
Organiske søk vs Betalte søk
Organiske søkeresultater: Dette er søkeresultatene som vi kjenner dem. Brukere som klikker seg inn på søkeresultat i for eksempel Google søk, og ikke på de betalte annonsene, kalles organisk trafikk. Dette er trafikk som er utrolig viktig å få, fordi det er relevant og gratis trafikk som er ute etter akkurat det nettsiden din har å tilby. For å gi et eksempel vet vi at i gjennomsnitt vil de 3 første resultatene i Google (Topp 3) ta over 60% av all trafikken på det aktuelle søkeordet. Og det øverste resultatet tar over 30% av all trafikken totalt. Er det av betydning? JA!
Betalte søk: Dette er søk hvor brukere klikker seg inn på annonser som kommer over de organiske søke-resultatene. Når en bruker klikker på annonsen, vil de bli omdirigert til en nettside som har betalt for å være synlig på det aktuelle søkeordet som brukeren har søkt på, og må betale for at brukeren klikker seg inn på siden deres via annonsene. Dette er trafikk du helst vil unngå, siden det koster penger. Og i noen segmenter med hard konkurranse kan det koste mye penger!