Jo raskere bedriften din får en nettside, jo bedre. Dette burde være innlysende, fordi det er ikke akkurat rakettvitenskap – omtrent hele Norge er innom verdensveven hver eneste uke (om ikke daglig), og da er synlighet der potensielle kunder befinner seg til enhver tid alfa og omega, hvis du vil at bedriften din skal få en del av kaka, og konkurrere om markedsandeler. Uten en troverdig tilstedeværelse, vil du være ikke-eksisterende for en stor andel av målgruppen din.
Du er ikke alene om å vite dette
Konkurrentene dine er også fullt klar over hvor stort potensiale det er i e-handelen. Flere og flere av kundene dine (og potensielle kunder) gjør beslutninger basert på troverdighet og kvalitet på en bedrifts nettsted. En brukervennlig og engasjerende nettside, kan hjelpe deg med å jevne ut konkurransefortrinnet mellom mindre og større bedrifter.
Hvis du gjør det riktig, vil en nettside være det beste verktøyet en bedrift har for å markedsføre merkevare, produkter, tjenester og hva bedriften innfrir av etterspørsel. Nettsiden kan også fungere som en kunnskapsportal eller rett og slett kun være et bindeledd mellom kunde og bedrift.
Nettside: Ha et utstillingsvindu ut mot verden
Et nettsted fungerer som et utstillingsvindu til bedriften din og er tilgjengelig for kunder fra hele verden. En profesjonelt laget nettside vil se tidsriktig ut og gjør inntrykk på kundene dine. Og fremtidige ansatte og samarbeidspartnere.
Internett lukker aldri for kvelden. Om det er julaften eller når hanen galer, en nettside vil alltid være tilgjengelig for publikum og kunder. Har du eksempelvis en nettbutikk, vil kundene selv diktere når de vil kjøpe, i stedet for at de er bundet til åpningstidene dine.
Vift med fjærene
Et godt design og oppdatert funksjonalitet, vil få mindre bedrifter til å virke mer profesjonelle. En godt utført nettside, kan faktisk få kunder til å tro at du er større enn du virkelig er og utjevne konkurransefordelen til større bedrifter. Bedriften din utstråler integritet og blir mer troverdig, noe som er utrolig viktig i møte med online kunder.
Og utvid den lokale kundegruppen
Har du en fysisk butikk, eller forretning, vil synlighet vha. en nettside åpne opp for nye markeder utenfor ditt normale forretningsområde. Du kan spare annonsekroner og gir folk en mulighet til å gi deg omtaler og delinger på sosiale medier, noe som gir en følgeeffekt, fordi ofte vil lokale kunder spre budskapet for deg og du tjener på venneeffekten og omdømmebasert salg.