Alle vet at du ikke trenger bare å finne nye kunder, men også å øke mersalget til dine eksisterende kunder. Du trenger dem tilbake jevnlig, ta med seg flere folk å spise, som i sin tur anbefaler deg videre til andre. Les tipsene her!
Du vil ha flest mulig som sprer ordet om at akkurat DU er den beste i byen!
Her er 20 tips for å styrke forholdet ditt til dine nåværende kunder, og hjelpe deg med å få nye som vil komme tilbake til deg.
Sosiale medier
Dra nytte av kraften og den lave kostnaden på sosiale medier, spesielt Facebook og Twitter.
1. Dagens: La dine kunder få vite om dagens rett via din Facebook-side eller Twitter-konto. Det er ingen grunn til at de skal ringe og spørre. Har du en Facebook- eller Twitter-profil knyttet opp mot nettsiden din, så vil også dagens retter komme opp der.
2. Menyendriner; Gi kundene beskjed om at du har endret menyen, så de ser at det er bevegelse. Involvér dine kunder!
3. Kokkens tips; Bli en ressurs for dine kunder, og hjelp dem på deres eget kjøkken med tidsbesparing, hvordan holde maten frisk, matforberedelser, kombinasjoner av mat … hva som helst du som kokk kan komme med av nyttig informasjon. Ha en ukentlig oppskrift for hjemmelagd mat som du kan markedsføre via sosiale medier eller blogg etc.
4. Sosiale medier-rabatter: Belønn dine kunder for å følge med på deres sosiale medier, og gi dem eksklusive rabatter med rabattkode som du har postet der, som «Kun i dag», «Denne uken», «48 timer» etc.
5. Online til offline-sammenkomster: Inviter grupper fra sosiale medier til å ha et det sosialt i restaurante. Få gjerne navnet dems så du kan takke dem for å være hos deg etterpå. Og i tillegg kan du gi dem rabatter som i punkt 4 som takk.
Kontakt oss for en uforpliktende prat
Epost-markedsføring
Sørg for at du utnytter epost-markedsføring til det fulle. Nummer 1 fokus på eposten er at emnet er kort, rett til poenget og fristende.
6. Nyhetsbrev: En av de virkelige store fordelene med et ukentlig eller månedlig nyhetsbrev er at du kan presentere alt som er over her, og linke tilbake til din nettside / blogg, for eksempel menyendringer, kokkens tips osv.
7. Høytider osv: Gi kundene dine beskjed i god tid i forveien om dine kommende aktiviteter i høytider osv, som jul, nyttår, 17. mai etc.
8. Epost-konkurranse: Konkurranser som kun går til epost-mottakere, så kan du belønne dem som faktisk åpner og leser eposten din. De vil fortsette å åpne eposten til de finner en ny konkurranse.
9. Kundetilbakemeldinger: Å få tilbakemeldinger fra dine kunder kan hjelpe deg å unngå trøbbel i fremtiden. Du kan også bruke tilbakemeldingene til å introdusere nye elementer på menyen for eksempel.
Tenk utenfor boksen!
Tenk utenfor boksen for «uvanlige» plasser til å markedsføre deg til dine kunder.
Kontakt oss for en uforpliktende prat10. Toaletter: Heng opp noen plakater / reklame for noen fremhevede retter eller tillegg. Har du en spesiell anledning som er på vei? Vis det frem til dine kunder på døra på innsiden av toalettet, mens de er «indisponerte»!
11. Kvittering: Skriv ut, eller til og med skriv for hånd, en unik rabatt som de kan bruke neste gang de kommer.
12. Take-away-esker: Hvis du bruker standard bokser/containere uten din profil på, skriv gjerne på datoen for maten, hva som er i den, og restaurantens navn. Du kan også kjøpe små klistermerker med din profil å klistre på.
Belønn dine lojale kunder
Alle kunder setter pris på belønning – og de lojale kundene dine fortjener det kanskje mest?
13. Lojalitetsprogram: Belønn dine kunder som kommer tilbake til deg. Det kan være så enkelt som at hvert 10. måltid er gratis, eller du kan lage noe mer komplisert med poeng. Oppfordre kundene til å ta med seg venner, familie og kolleger, og få rabatt.
14: Bouncebacks: Et kampanjetilbud til en kunde som etter et nylig besøk, oppfordrer dem til å komme tilbake snart, eller «bounceback». Det kan være en standard rabatt, tidsbestemt, produktspesifikk, eller noe annet. Kun fantastien setter grenser. Gi denne rabatten kun til nye kunder, så du ikke får en evigvarende spiral med rabatter.
15. VIP-fest: Gjennom en fest/tilstelning med gratis mat, for et utvalg av dine beste og lojale kunder, eller til og med la dem ta med en venn. Du vil bli overrasket over hvor mye oppmerksomhet dette kan gi din restaurant.
Vær vert for en tilstelning
Lag en tilstelning. Ved å være medarrangør får du ekstra rykte og kredibilitet.
Kontakt oss for en uforpliktende prat16. Veldedighet: Velg en dag til å gi 10% av alt salg din en lokal organisasjon. Send ut en pressemelding til aviser, radio osv.
17. Konkurranse/quiz: Alle elsker konkurranse, spill, quiz etc.
18. Livemusikk: Ha en kveld eller uke hvor du inviterer lokale musikere til å underholde.
19. Kunstutstilling: Ha en månedlig tilstelning hvor du forvandler restauranten til en kunstutstilling med lokale utstillere / kunstnere.
20. Høytidsfester: La dine kunder få vite at de kan leie lokaler for dems fester, eller sett opp egne tilstelninger til jul, nyttår osv.
Avslutningsvis: Når du skal markedsføre restauranten din, er det viktig å ha en konsistent «personlighet» for å treffe ditt publikum. En lokal bistro trenger en anerledes type markedsføring, enn en 5-stjernes Michelin-restaurant, men punktene over her kan fungere begge plasser.
Lykke til!