Hvis nettstedet ditt ikke får nok besøkende eller du ikke får så målrettet trafikk som du ønsker, kan det være lurt å vurdere onsite søkeordoptimalisering.
Søkeordoptimalisering (SEO) er å øke eksponeringen til et nettsted gjennom å optimalisere for de søkeordene som er relevante for det du har å tilby til potensiell trafikk. Den beste måten å optimalisere et nettsted på er mange, og et raskt søk på internett, vil vise at det er like mange teorier rundt søkeordoptimalisering som det er nettsteder, kan det i hvert fall virke som. Det vi vet er at det er noen grep du kan ta som beviselig fungerer, men først, hvorfor skal optimalisere nettstedet ditt for søkemotorer?
Det øker synligheten din
La oss se på internett som en motorvei av informasjon – la oss bytte ut «internett» med Google (det er 40.000 søk i verdensveven i sekundet gjennom Google search) – og ditt nettsted ligger på en sidevei. Uten et trafikkskilt som peker din vei, vil det være veldig vanskelig å finne nettstedet ditt, og det er alt SEO handler om – gjøre nettstedet ditt enklere å finne for de som søker etter det du har å tilby. Ved å optimalisere slik at du rangerer høyere i Google, vil du øke konkurransefortrinnet ditt, få relevant trafikk og dette vil vise seg direkte på bunnlinjen din i kroner og øre (fordi du får besøk du slipper å betale for, i form av reklame).
Før og nå
Det er aldri for tidlig å begynne! Hvis du ikke allerede har onsite SEO i bakhodet når du utvikler nettstedet ditt, er det bare å begynne, fordi du vil på et eller annet tidspunkt gjøre det uansett. Det er over 4 millioner registrerte .no-domener og antallet har økt eksponentielt siden verdensvevens begynnelse. For noen år tilbake, var det bare å smette opp en nettside innen en nisje og du var garantert besøk. Slik er det ikke i dag, hvor du gjerne konkurrerer mot utallige aktører og den gjengse bruker av internett er kresen og kritisk. Dagens internett-brukere vil bruke 8 sekunder (ifølge en undersøkelse) på å bestemme seg for om et nettsted er verdt å bruke tiden på. Dette har en sammenheng med at det er flere aktører på markedet og at dagens brukere er mer erfarne.
Søkeordoptimalisering øker ikke bare synligheten din. Et viktig poeng med onsite SEO er at det sikrer en positiv brukeropplevelse og at nettstedet er optimert for de teknologiske nyvinningene vi ser kommer hele tiden. Det er bedre å være på forkant med onsite SEO i dag, det gjør deg bedre rustet for fremtiden!