Det er nok ingen tvil om at smarttelefoner har kommet for å bli – Det er 5-6 millioner solgte smarttelefoner hver eneste dag (mot i overkant av en halv million solgte bærbare datamaskiner) – og det betyr at flere og flere internett-brukere naturlig nok også bruker smarttelefonen som plattform når de navigerer rundt på verdensveven. Når vi snakker om onsite søkeordoptimalisering, er det vel så viktig å ha et brukergrensesnitt som er tilrettelagt for mobile plattformer, fordi søkemotorene vil prioritere nettsteder optimalisert for responsivt design (altså, at de kan vises på alle plattformer).
«Øke markedsandelen»!?
Har du ikke et responsivt nettsted vil du tape markedsandeler til andre aktører. Google har sagt det i et stykke tid nå – nettsteder er nødt til å være responsive for å bli synlige i søkeresultater! Det har blitt ekstra tydelig med Googles siste prosjekt – AMP (Accelerated Mobile Pages) – hvor mobilsider skal kunne lastes inn umiddelbart. Vi er ikke kommet dit at «alle» har lagt om til responsive nettsider helt enda, men trenden peker den veien. Videre vet vi, at Google vil nedprioritere nettsteder som ikke er responsive og vil vise de nettstedene, som er tilrettelagt for mobile plattformer, først i søkeresultatene.
Det blir flere og flere nettsøk gjennom mobile plattformer
Tilbake til smarttelefoner og andre mobile plattformer. Over halvparten av all aktivitet på internett foregår nå gjennom smarttelefoner, nettbrett og andre mobile plattformer. Ja, da er ALT inkludert, men det er ikke mindre viktig av den grunn. Derimot, er det naturlig å anta at mobile plattformer vil bli enda viktigere i framtiden. Med interaktive briller koblet opp mot telefonen, som det nyeste innen teknologiske nyvinninger – Hvem vet hva det neste blir?
Responsivt design bør være en del av din onsite SEO-strategi
Å rangere høyt i søkemotorer kan være forskjellen på suksess og fiasko – ingen tvil om det. Over 60% av alle besøk gjennom googles søkemotor går gjennom topp 3 i søkeresultatene! Da er det ikke mye til overs, spesielt med tanke på at den resterende trafikken skal fordeles på utallige nettsider som vises i søkeresultatene. Hovedregelen er at jo høyere du rangerer, jo mere trafikk på landingssiden. Å optimere et nettsted til å være responsivt, for mobile plattformer, er bare en liten del dette.
La eksperter gjøre jobben for deg! Vi i onsite.no har lang erfaring med å optimere nettsider til å få en bedre rangering i søkemotorer og for en bedre brukeropplevelse.