Nettsidehastighet er en viktig faktor for brukere, og da også for Google
Vi må slutte å si at vi gjør søkemotoroptimalisering. Vi gjør brukeropplevelsen bedre, og er det bra for brukeren, skal det også være bra for Google.
Å score høyt på nettsidehastighet-tester er ikke et mål i seg selv. Og man kan ha en ypperlig nettside, i både kunders og Googles øyne, selv om man ikke får full pott på slike tester.
Men det skader aldri å ha fokus på dette, det vil garantert ikke – det vil hjelpe.
Et høyst utenkelig eksempel, men det illustrerer et poeng:
Dersom to konkurrenter har like gode nettsider, med tanke på innhold, bilder, lenker – alt er teknisk sett likt. Men den ene har en superrask nettside, lagret på en god serverløsning. Den andre har valgt en rimeligere hosting, kanskje i utlandet, og har glemt å skalere bildene korrekt. Hvilken side vil kundene rangere best? Og hvilken side vil Google rangere best? Nettopp.
Her er et lite eksempel på en landingsside vi jobbet med:
Her har vi gjort en del justeringer, for å optimalisere nettsiden. Først og fremst for våre brukere, dels fordi vi har litt OCD på slike ting – og det er ikke til å stikke under en stol på at vi har gjort det også for å på sikt kunne påvirke vår Google-rangering.
Her kan du teste din nettside på samme måte som vi har gjort, med Pingdom, et anerkjent verktøy for slike tester ang nettsidehastighet. Husk å velge den serveren som er nærmest deg/dine kunder geografisk.